Според ново проучване жените могат да намалят риска от сърдечни заболявания и усложнения просто като намалят своето кръвно налягане.

По-ниското кръвно налягане намалява риска от сърдечни заболявания при жените

Изследователи откриха, че високото систолично кръвно налягане е решаващ рисков фактор за сърдечни усложнения при жените на и над средна възраст. При подходящ мониторинг сърдечните заболявания при 36% от жените могат да бъдат лекувани до фаза на нормално функциониране.

За целта на проучването учени от 11 страни изследвали близо 10 000 жени от Европа, Азия и Южна Америка в продължение на 11 години. Пациентите били изследвани за рискове от сърдечно-съдови заболявания и връзката им със систоличното кръвно налягане.

Открити са три главни рискови фактора за 85% от изследваните: високо систолично кръвно налягане, висок холестерол и активно пушене. Високото систолично налягане е най-важният рисков фактор.

"Бях изненадан от резултатите от проучването, които показаха много изпуснати възможности за предотвратяване сърдечни заболявания при възрастните жени. Открихме, че при 15 мм Hg увеличение в систоличното кръвно налягане се увеличава рискът от сърдечно-съдово заболяване с до 56% при жените и с до 32% при мъжете," коментира професор доктор Ян Стаесен, директор на научен център за възстановяване от сърдечно-съдови заболявания в университетът Leuven в Белгия.

Рисковете от високото кръвно налягане са били изследвани чрез два метода: 24-часов мониторинг и класическите измервания в лекарски кабинет. При 24-часовият мониторинг се измерва кръвното налягане по време на всекидневието и по време на сън. Към тялото се прикрепва малко устройство, което е програмирано да измерва кръвното през определени интервали. При този мониторинг възможността за грешка е незначителна. Резултатите предоставят по-прецизни стойности от обикновеното измерване на кръвно налягане и по-точно определяне диагнозата на сърдечното заболяване.

"Установихме, че жените живеят по-дълго от мъжете, но качеството на живот на по-възрастните жени е по-ниско от това на мъжете. Чрез намаляване на систоличното кръвно налягане с 15 мм Hg при жените качеството на живот при над 40% от жените би се подобрило," добавя доктор Стаесен.